Iustitia i Prudentia - pożegnanie z "Palestrą"
W październiku zakończyłem kilkunastoletnią pracę w redakcji "Palestry". We wdzięcznej pamięci zachowam redaktorów naczelnych: adw. Stanisława Mikke (1947-2010) oraz adw. Czesława Jaworskiego (1934-2018), z którymi miałem zaszczyt redagować "pismo Adwokatury Polskiej" od grudnia 2005 r. Byli to adwokaci, których nie sposób zapomnieć, którzy wyznaczali standardy i byli sumieniem nie tylko Adwokatury.
Wspomnienie adw. Stanisława Mikke
- w Polskim Radio
- w "Palestrze"
- "Rany Boskkie...", "Palestra" nr 4/2010
Wspomnienie adw. Czesława Jaworskiego
- w "Dzienniku Gazecie Prawnej"
- w "Palestrze" (nr 10/2018)
Na pożegnanie zamieściłem w "Palestrze" krótki tekst o cnotach ważnych dla każdego prawnika, będących też drogowskazem dla każdego, szczególnie w trudnych czasach. Jest to jednocześnie komentarz do okładki "Palestry" nr 10/2018
Iustitia i Prudentia
Iustitia i Prudentia – rycina z serii Personifikacje ośmiu cnót w niszach, miedzioryt o wymiarach 328 × 241, ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej
PAU i PAN w Krakowie. Jego autorem jest Maarten de Vos (1532–1603), który inspirował się pracą Hansa Collaerta (ok. 1530–1581). Dzieło powstało w Antwerpii pomiędzy 1572
a 1600 rokiem.
Iustitia stanowi personifikację sprawiedliwości, Prudentia zaś roztropności, rozwagi, ostrożności (w klasycznej łacinie prudentia to też wiedza, znajomość czegoś).Chrześcijaństwo podniosło obie cnoty do rangi kardynalnych.
Podpisy pod alegoriami głoszą:
Justitia utilibus Rectum preponere suadet | Lex cui mandatis Imperiosa subest.
Multiplici vigilans Prudentia venit ab usu |laetaque sincere gaudia mentis habet.
Frazę otwierającą skopiowano z poematu Klaudiana pt. „O II Konsulacie Flawiusza
Stylichona” (2.22.110). Napisano w niej: Sprawiedliwość pomaga dokonywać dobrych wyborów. Dodany fragment o Lex należy przetłumaczyć jako uzupełnienie wywodu Klaudiana:
a prawo jest nakazem władcy lub że prawo jest efektem polityki państwa. Sens podpisu wskazuje, że prawo jest kategorią niższą i winno być egzemplifikacją sprawiedliwości – niezmienna
sprawiedliwość winna być drogowskazem dla prawodawców, choć ulegają oni też innym czynnikom.
Drugi z podpisów dosłownie brzmiałby: Wielu uczy się roztropności w praktyce, a zaiste wielka radość z owej mądrości. Podpis należałoby więc dziś odczytać jako wskazówkę,
że Roztropność jest efektem doświadczenia i z czasem powodem do prawdziwej radości lub bardziej opisowo: powodem prawdziwej satysfakcji jest roztropność, której wielu uczy się przez
doświadczenie.
Zaskakująca może wydać się symbolika obu przedstawień. Iustitia klasycznie w prawej ręce trzyma miecz, ale w lewej nie ma wagi, lecz kamienne płyty Dekalogu.
Z kolei Prudentia przypomina nam ciekawą, choć w tamtych czasach typową, symbolikę roztropności: w prawej ręce trzyma węża, który nie jest tu symbolem zdrady i grzechu,
ale właśnie wyważenia i zdrowej ostrożności (por. Mt. 10.16). W lewej ręce dzierży lustro, które tym razem nie stanowi symbolu próżności, ale wiąże się z odblaskiem Bożej
mądrości (por. Ks. Mądr. 7.24–27) – jest ona darem lub efektem życiowego doświadczenia, bo „Bóg doświadcza, tych, których miłuje”.
Napisy pod wspólną ryciną Sprawiedliwości i Roztropności – które spoglądają na siebie ze swoich nisz – wskazują na rolę roztropności w rozważnym zarządzaniu ziemską
sprawiedliwością, która jest domeną władcy.
Za pomoc w odczytaniu podpisów oraz konsultację dziękuję prof. Maciejowi Jońcy.
AJR
Przygotowałem też numer 11/2018 (z okładką) oraz część numeru 12.